تاريخ انتشار : 1397/08/14 - 10:32
كد :12
بررسی فیلتر هوا
اکثر فیلتر های هوا از سلولز عمل آوری شده ( کاغذ ) که با فیبر های مصنوعی ترکیب شده اند ساخته می شوند. آنها اکسید سیلیسیم و سایر ذرات آلوده را در خود جذب می کنند و این ذرات با بافت فیلتر ترکیب می شوند. نوعی فیلتر هوا ذرات آلوده 5 تا 6 میکرونی و بزرگتر را جذب نموده و همچنین قادر است 80 تا 90 درصد ذراتی که کوچکتر از 2 میکرون هستند را جذب خود نماید. بعضی از بهترین فیلترهای هوا می توانند تمامی ذرات 2 میکرونی و بزرگتر و اکثر ذرات 1 میکرونی را در خود نگه دارند.
فیلتر هوا بایستی به حد کافی آلودگی ها را جذب کند. اما نباید آنقدر مسدود شود که توان مکش موتور را کاهش دهد. برای محترق شدن یک گالون سوخت در درون موتور ، 10000 الی 12000 گالن هوا از میان فیلتر هوا توسط موتور مکش می شود !!! این مقدار زیادی هوا است که ذرات فراوان موجود در آن جذب فیلتر می شوند ؛ به خصوص اگر خودرو در یک محیط آلوده یا جاده های خاکی حرکت کند.
اگر فیلتر هوا تعویض نشود ، تجمع ذرات آلوده سبب بسته شدن منافذ عبور هوا شده و جریان هوای عبوری از فیلتر محدود می گردد. راندمان فیلتر با جذب هرچه بیشتر ناخالصی ها بالاتر می رود. اما هنگامی که میزان آلودگی در درون فیلتر از حد معمول فراتر رود ، عبور هوا از میان آن سخت و سخت تر خواهد شد. در نتیجه موتور برای دریافت حجم هوای یکسان ، مکش شدیدتری انجام می دهد. تاثیر این امر بر واکنش دریچه گاز ، عملکرد موتور و مصرف اقتصادی سوخت قابل توجه است ( حجم هوای ورودی افت می کند ) . پیامد دیگر گرفتگی فیلتر می تواند بالا رفتن آلاینده منو اکسید کربن و یا عدم تائید خودرو در تست آلاینده های خروجی از اگزوز باشد.
فروش فیلتر هوا
سازندگان تجهیزات اصلی خودرو ، توصیه می کنند که فیلترهای هوای کنونی پس از طی 30000 تا 60000 مایل تعویض شوند. اما زمان مناسب برای تعویض یک فیلتر هوا به وضعیت کارکرد موتور بستگی دارد. روش مناسب ، بازبینی سالیانه فیلتر و تعویض آن در هر 2 سال یک بار یا پس از طی 24000 مایل ، البته با توجه به نحوه رانندگی است.
برای بررسی فیلتر ، درپوش آن را باز کنید ( که با بست ها یا سایر اتصالات نگه داشته شده است). فیلتر را درآورده و در برابر تابش نور ( آفتاب ) قرار دهید. اگر فیلتر خیلی تیره و پرتوهای عبوری از آن کم باشند ، نشانه گرفتگی بیش از حد فیلتر است و باید آن را تعویض نمود.
با ضربه زدن به فیلتر بر روی یک سطح صاف و یا با استفاده از مکنده می توان اندکی عمر آن را تمدید کرد و با کاهش رسوبات قسمت های گرفته شده ، تا حدی منافذ آن قسمت ها را باز نمود. انجام این کارها رسوبات سطحی را برطرف می کند ولی برای جداسازی ذراتی که با بافت فیلتر ترکیب شده اند ، سودی ندارد. هرگز المنت فیلتر کاغذی خشک را نشویید ، زیرا این کار سبب خرابی فیلتر می شود.
نوع دیگری از فیلتر هوا از جنس کتان است که البته در بازار رواج کمتری دارد. المنت فیلتر کتانی قابلیت فیلترینگ ( جذب ذرات ) کمتری نسبت به فیلتر کاغذی دارد. بنابراین مردم فیلتر کاغذی را به سبب بهبود جریان هوا و افزایش قدرت موتور ترجیح می دهند. ذرات معلق در هوا به این دلیل که المنت فیلتر کتانی با روکش شفافی از روغن اسپری شده پوشیده شده است، به المنت می چسبند. اگر در موتورهایی که به سنسور جریان جرمی هوا مجهزاند ، مقداری از روغن فیلتر بر روی این سنسور رسوب کند ، عملکرد صحیح آن را تحت الشعاع قرار می دهد. روغن سنسور را آلوده می کند که نتیجه آن گمان غلط سنسور است. در واقع سنسور همواره جریان جرمی کمتر از حد معمول را گزارش می دهد. عواقب این امر بد کار کردن موتور و امکان روشن شدن لامپ اخطار موتور است. المنت فیلتر کتانی قابل شستشو بوده و بایستی پس از شستشو روغن کاری شود. اگر موتور خودروی شما دارای سنسور جریان جرمی هوا است ، باید در هنگام روغن کاری المنت ها در مصرف روغن بسیار دقت و مضایقه کنید.