گروه خبري : اخبار عمومی
تاريخ انتشار : 1397/09/07 - 09:32
كد :17

فرآیند تولید فیلتر هوا خودرو

فیلتر هوا قطعه ای در خودرو است که عهده دار تصفیه هوای وارده به موتور خودرو به منظور ترکیب با سوخت و احتراق آن می باشد. فیلترها عموماً دارای صفحه ای کاغذی هستند که آغشته به برخی مواد شیمیایی مومی شکل شده اند.

فرآیند تولید فیلتر هوا خودرو

فیلتر هوا قطعه ای در خودرو است که عهده دار تصفیه هوای وارده به موتور خودرو به منظور ترکیب با سوخت و احتراق آن می باشد. فیلترها عموماً دارای صفحه ای کاغذی هستند که آغشته به برخی مواد شیمیایی مومی شکل شده اند. این فیلترها در مسیر گذر هوا از محیط به موتور خودرو قرار داده می شود، به طوری که در هنگام عبور هوا از آن، کلیه گرد و خاک ها ، غبار معلق آب، دود و غیره گرفته شده و هوای تمیز وارد موتور می گردد.
فیلتر هوا یک قطعه مصرفی در خودرو است و علت آن این است که به مرور گرد و خاک، دوده و دیگر اجرام معلق در هوا روی فیلتر رسوب کرده و سبب کاهش و در نهایت از بین بردن قدرت تصفیه فیلتر می شود و در این زمان است که عمر سرویس دهی فیلتر به پایان رسیده و لذا با یک فیلتر تازه تعویض می گردد. عمر سرویس دهی فیلتر کاملاً بستگی به میزان کارکرد خودرو دارد. لازم به ذکر است که کلیه خودروها بدون استثناء از فیلتر هوا استفاده می نمایند و به عبارت دیگر هیچ خودرویی بدون فیلتر هوا یافت نمی شود.
فیلترهای هوا علاوه بر خودرو در سایر موتورهای احتراقی نیز کاربرد دارند. موتورهای مورد استفاده در کشاورزی ، موتورهای مورد استفاده در صنعت، قایق ها، سمپاش ها، ژنراتور برق، لیفتراک ها، جرثقیل ها و … که از موتور احتراقی (بنزینی ، گازوئیلی ، گازی) استفاده می نمایند نیز از فیلترهای هوا استفاده می کنند.

در حالت کلی فیلترهای هوا به چهار گروه عمده زیر تقسیم بندی میشوند:

  • فیلترهوا برای خودروهای سبک
  • فیلتر هوا برای خودروهای سنگین
  • فیلترهوا برای خودروهای صنعتی
  • فیلترهای هوا برای مصارف خاص


ماهیت کار و عملکرد هر چهار گروه فیلتر با همدیگر یکسان است و آنچه که سبب تفکیک آن ها می گردد ساختمان فیلتر، روش تولید و ابعاد ظاهری آن ها می باشد.
شرح هر کدام از مراحل تولید را میتوان به صورت زیر ارائه کرد.

آماده سازی مواد اولیه پلیمری ( رزین )

پلیمر ( رزین ) مورد استفاده در فیلتر، از ترکیب چند ماده پلاستیکی حاصل میشود. این مواد به طور دقیق توزین و در داخل ماشین تزریق قرار داده میشوند. اضافه کردن رنگ یکی دیگر از مراحل فرایند آماده سازی مواد اولیه محسوب می گردد.

برش کاغذ به اندازه مورد نیاز

هر فیلتر بر حسب اندازه و ابعاد آن ، نیازمند مقدار مشخصی کاغذ میباشد. لذا ابتدا کاغذ به اندازه مناسب فیلتر برش و آماده می شود.

فرم دهی کاغذ به شکل کنگره

عامل اصلی در تصفیه هوا به وسیله فیلترها، نوعی کاغذ آغشته به مواد شیمیایی چرب می باشد. به طوری که هوا در هنگام عبور از منفذهای بسیار ریز کاغذ، کلیه ناخالصی ها و آلودگی ها به وسیله این کاغذ جذب شده و هوای تمیز از آن عبور و وارد موتور خودرو میشود. در زمان ساخت فیلتر به منظور افزایش ظرفیت و طول مدت کار فیلتر، لازم است سطح مناسبی از کاغذ تهیه و در فیلتر استفاده شود. از طرف دیگر اندازه فیزیکی فیلتر باید در حدی تهیه شود که با توجه به محدودیت فضا در روی موتور، امکان استفاده از آن فراهم گردد. لذا با توجه به عوامل فوق الذکر، کاغذ مورد استفاده به شکل کنگرهای شکل داده شده و پس از برش و تعیین اندازه دقیق، در داخل فیلتر مونتاژ میگردد. این عملیات به وسیله ماشین مخصوص صورت می گیرد.

فرم دهی کاغذ کنگره شده به شکل رول

کاغذ کنگره شده به شکل رول (شکل نهایی فیلتر) تبدیل و در داخل قالب تزریق پلاستیک قرار داده میشود. لازم به ذکر است که قالب فوقالذکر متفاوت از قالب های مورد استفاده در ماشینهای تزریق پلاستیک است. عملیات فرمدهی و قرار دادن کاغذ در داخل قالب به دو شکل اتوماتیک و دستی صورت می گیرد که در طرح حاضر شکل دستی آن مورد نظر است. تزریق مواد پلیمری در قسمت فوقانی و تحتانی کاغذ صورت می گیرد.

کنگره و رول شده

قسمت فوقانی و تحتانی هر فیلتر را دو قطعه پلاستیکی تشکیل داده است که این قطعات علاوه بر ایجاد سازه فیلتر، قطعه نگهدارنده کاغذ رول شده نیز می باشد. این قطعات به طور کامل به کاغذ چسبیده و مانع باز شدن کاغذ می شوند. شیوه تولید این قطعات بدین صورت است که مواد پلاستیکی مایع (رزین) روی قسمت فوقانی و تحتانی کاغذ رول شده تزریق و فیلتر آماده می شود.