تصفیه هوا محیط های آموزشی و پرورشی
کودکان و نوجوانان به عنوان آسیب پذیرترین قشر در برابر آلودگی هوا شناخته می شوند. کودکان در هر تنفس، هوای بیشتری را نسبت به وزنشان تنفس می کنند و نسبت به بزرگسالان تحرک و فعالیت بالاتری دارند که سبب می شود آلاینده های بیشتری وارد بدن آن ها شود. اندام های داخلی کودکان و نوجوانان همانند لوله های تنفسی در سنین رشد حساس تر می باشد چراکه همچنان در حال رشد و نمو است و آلودگی می تواند بر روی رشد آن ها اثرات مخرب تری نسبت به بزرگسالان ایجاد کند.
آلودگی هوا، عامل مخفی سینوزیت، اوتیسم و کم خونی در کودکان: به همین دلیل است که امروزه بسیاری از کودکان به سینوزیت و بیماری های مزمن ریوی مبتلا هستند. ضعف در سیستم ایمنی، افزایش خطر ابتلا به نرمی استخوان ناشی از کمبود ویتامین D، کم خونی و لوسمی (سرطان خون) و افزایش تولد کودکان مبتلا به اوتیسم از دیگر علایمی است که بر اثر آلودگی هوا در کودکان دیده می شود.
فیلتر هپا در مدارس
آیا می دانستید که آلودگی هوا رابطه ای مستقیم با بیش فعالی در کودکان دارد؟ طبق تحقیقات انجام شده حدود ۷ درصد از کودکان تحت تاثیر آلودگی هوا به بیش فعالی با علایمی چون بی قرار بودن، عدم تمرکز و تحریک پذیری مبتلا می شوند. آلودگی هوا می تواند بر روی توان و هوش کودکان اثر بگذارد و بهره هوشی آنان را کاهش دهد. همین امر سبب می شود تا نمره و عملکرد تحصیلی کودکان شما افت داشته باشد. حتما برایتان عجیب خواهد بود که اگر به شما بگوییم، آلودگی هوا می تواند به صورت نامحسوسی منجر به افزایش غیبت کودک شما از کلاس های آموزشی شود!!!
منابع آلودگی هوا در محیط های آموزشی چیست ؟
محیط های عمومی آموزش و پرورش به دلیل تهویه ناکافی و تراکم بالای انسانی از نظر کیفیت هوا وضعیت خوبی ندارند. اصلی ترین تهدید آلودگی هوا در محیط های عمومی آموزشی را ذرات معلق کوچک تر از ۲.۵ میکرون یا همان PM 2.5 تشکیل می دهد که از طریق تنفس به درون ریه ها نفوذ کرده و اثرات منفی بر سلامت کودکان برجای می گذارد. همچنین با شروع پاییز و بازگشایی مجدد مدارس، نگرانی اصلی والدین ابتلا کودکانشان به بیماری های ویروسی و میکروبی نیز خواهد بود.
ویژگی دستگاه تصفیه هوای ایده آل
• بهتر است قابل نصب بر روی دیوار و دور از دسترس کودکان و دانش آموزان باشد.
• استحکام بالایی در برابر آسیب های فیزیکی داشته باشد. • از حداقل پیچیدگی برخوردار باشد و تمرکز آن بر روی کارکرد بهینه باشد.
• با توجه به تعداد بالای تجهیزات برای چنین فضاهایی، فیلترها باید به گونه ای انتخاب شده باشند که هزینه تعویض سنگینی به مجموعه وارد نکند
• قابلیت کنترل سانترال چند دستگاه به صورت همزمان وجود داشته باشد. • قابلیت تنظیم میزان مختلف هوادهی بر اساس نیاز فضاهای مختلف آموزشی داشته باشد
• اولویت در چنین کاربردهایی باید به جذب ذرات معلق زیر ۲.۵ میکرون داده شود. سرمایه گذاری روی جذب آلاینده های دیگر در اولویت دوم قرار گیرد.